کارآفرینان هپروت: وبلاگی در نقد تب کارآفرینی در ایران

وبلاگی در نقد تب کارآفرینی در ایران

کارآفرینان هپروت: وبلاگی در نقد تب کارآفرینی در ایران

وبلاگی در نقد تب کارآفرینی در ایران

کارآفرینان هپروت (شماره سه): پکیج رویایی کسب درآمد بدون یک ریال سرمایه اولیه





جملات بالا نه تبلیغات باشگاه بدنسازی برای کاهش وزن، و نه سایت همسریابی برای پیدا کردن همسر محبوب است. جملات بالا تبلیغات یک سایت فروش "اکسیری معجزه آسا" است که تضمین می کند بعد از چند روز شما "بتوانید تا روزانه 400 هزار تومان هم درآمد داشته باشید!". علاوه بر این تضمیمن می دهد که (لینک) "درآمد این پکیچ از همان روزهای اول برای شما حاصل خواهد شد و میزان درآمد تقریبا 100 الی 150 هزار تومان در روز است که پس از چند ماه کار به این شیوه ,درآمد شما به بیش از ماهیانه 5 میلیون تومان نیز افزایش خواهد یافت آنهم فقط با روزانه 3 الی 4 ساعت کار . البته اگر با این روش خوب کار کنید"، پست این دفعه ما در مورد آفت جدیدی است که به سرعت در حال رشد و تکثیر است و  تا اندازه زیادی این پست شبیه پست قبلی ما "تولید برق از هیچ" (لینک) است. اما متاسفانه باید اذعان کرد که خطر این آفت وسوه کننده برای افراد با توانایی مالی کم، بیشتر از بقیه است. پست این دفعه ما در مورد هپروت " کسب درآمد از اینترنت"است.


همین چند سال پیش بود که مصیبت گلد کوئست و ده ها کوئست نقره ای، برنزی و حلبی و آرزوی یک شبه پول دار شدن، جوانان و حتی خانواده ها را درگیر خود کرده بود و چه زیان های مالی که بار نیاورد. متاسفانه بسیاری از مالباختگان سونامی گلدکوئست افرادی با توانایی مالی کم بودند که یا تمام دارایی خود را از دست دادند و یا مقروض دوستان و نزدیکان خود شدند. خوشبختانه افراد مسئول خیلی زود جلوی این مصیبت را گرفتند و عملا این روزها به ندرت خبری راجع به آن می شنویم.  اما انگار رشد دسترسی به اینترنت باعث شده است تا انواع دیگری از هپروت "یک شبه پولدار شدن" شکل بگیرد. هپروتی که اگرچه به اندازه گلد کوئست ها پول زیادی برای خرید ان لازم نیست، اما همین مقدار کم هم سرمایه گذاری بر "هیچ" است.  

 امروزه به راحتی می توان در اینترنت وب سایت هایی را یافت که به شما قول می دهند که اگر "پکیج کسب درآمد اینترنتی" تبلیغ شده در این وب سایت ها را خریداری کنید، می توانید از 100 تا 400 هزارتومان در روز درآمد داشته باشید(لینک)(لینک). قیمت این پکیج های یک شبه پول دار شدن نیز از 10 هزار تا 40 هزار تومان متغیر است. پرداخت 10 هزار تومان برای کسب درآمدی 400 هزار تومانی ممکن است هر کسی را تشویق به خرید این محصولات کند. این درست جایی است که این افراد دست روی آن گذاشته اند. این روزها برای خیلی افراد 10 هزار تومان رقم چشمگیری نیست، و حتی اگر موفق به کسب درآمد 400 هزار تومانی هم نشوند، خطر خرید چنین "اکسیرهای هپروتی یک شبه پول دار شدن" را به جان می خرند! و بدینوسیله اگر خریدار هم موفق به کسب در آمد میلیونی نشد، فروشنده این محصولات با همان منطق "کسب درآمد چندین هزار تومانی در روز" از اینترنت کسب درآمد می کند! و درست مثله گلد کوئست تنها حلقه های ابتدایی در این تجارت موفق هستند.

 البته شاید به نفس عمل فروش یک چنین محصول اینترنتی و یا موارد مشابه، مشروط بر اینکه هدف آن تنها "آموزش" باشد و جزئیات آن به خوبی شرح داده شده باشد، ایرادی نتوان گرفت. بسیاری از کتاب های مشابه آموزشی، رقمی مشابه دارند. اما تفاوت اصلی میان کتاب آموزشی و این "اکسیرهای هپروتی یک شبه پول دار شدن"، در معرض دید بودن کتاب و پیروی آن از الگویی پذیرفته و روشن به همراه کنترل است که ریسک عدم صداقت منجر به وعده های دروغرا کاهش می دهد. شاید باید از فروشندگان این پکیج ها سوال کرد که اگر واقعا با این پکیج ها کسی می تواند چندین صد هزار تومان پول دراورد، چرا خود فروشندگان این "پکیج های رویایی کسب درآمد بدون یک ریال سرمایه اولیه" به جای فروش آن، به صورتی انحصاری از این پکیج ها استفاده نمی کنند؟

اما محتوای این پکیج ها چیست؟ واقعیت این است که در هیچکدام از وب سایت های فروشنده اینگونه محصولات به درستی توضیح داده نشده که این شما در قبال پرداخت هزینه "در واقع" چه چیزی را می خرید! مثلا در یکی از این سایت ها ادعا شده است که:
 
" با آموزش های این بسته که از طریق 40 سایت ایرانی که بنده حدود 5 سال است با آن ها کار می کنم و درآمد ثابتی دارم شما هم به درآمد بالای 3 میلیون تومان در ماه دست پیدا می کنید" (لینک)
 
و یا در جای دیگری نوشته شده است:
 
" من طی 5 سال آزمون و خطا کلیه روش های کسب درآمد از طریق اینترنت رو برای شما جمع آوری کردم که فکر می کنم چیزی حدود 45 تا 50 روش تضمینی و قانونی رو شامل بشه.حالا اگر شما بخواهید تک تک این روش ها رو خودتون امتحان کرده و متوجه معایب و مزایای آن شوید چقدر وقت لازم دارید!!؟؟؟قطعا همین مدت که من زمان صرف کردم."
 
سعی کردیم با شماره تلفن های موجود در این وب سایت ها تماس بگیریم، اما کسی به تماس های ما پاسخ نداد. با این حال مروری بر محتوای این وب سایت ها و شکل پاسخ ها و کلمات می تواند پاسخ بسیاری از سوالات ما را بدهد. مثلا می بینیم (لینک):
 
" سوال هشتم :(مهمترین سوال)آیا واقعا به این پکیج می توان اطمینان کرد؟ آیا واقعا روی آن حساب کنم؟ آیا واقعا درآمدی در کار هست؟

جواب:به دلیل پرسشهای مکرری که در این مورد هر روزه برای ما ایمیل می شود بهتر دیدیم که در این مورد توضیح کاملی بدهیم. خوشبختانه این پکیج به گونه ای است که درآمد آن کاملا واقعی و قطعی و مسلم است . در واقع این پکیج که شما قصد خرید آنرا دارید یک شغل است . شغل یعنی کاری که امروزشروع خواهید کرد و تا پایان عمر می توان از آن درآمد کسب کرد . بنابراین مطمئن باشید که از این پکیج ، درآمدهای بسیاری خوبی به دست خواهید آورد که حتی برای دیگران غیرقابل باور خواهد بود . شما با استفاده از این پکیج قادر خواهید بود مخارج زندگی خود را تامین نموده و حتی پس انداز خوبی برای خود ایجاد نمایید . میزان این درآمد نامحدود است . یعنی هر چقدر بیشتر تلاش کنید و زمان بگذارید ، درآمد بیشتری نیز به دست خواهید آورد بنابراین پیش بینی می کنیم که پس از اینکه اولین درآمد خودرا به دست آوردید ، وقت بیشتری را برای این کار خواهید گذاشت."

و یا در ادامه در توضیح محتوای آن نوشته شده است که (لینک):
 
" در بروز رسانی جدید منحصر به فرد ترین نرم افزار کسب درآمد حال حاضر ایران ارائه گردیده است. حجم پکیج نیز از 18 مگابایت به 39 مگابایت افزایش یافته است"
 
شاید همین عبارت مبهم"منحصر به فرد ترین نرم افزار کسب درآمد حال حاضر ایران " خود گویای ادعای "شگفت انگیز" و بسیاری از مسائل باشد. با مزه تر اینکه در هر دو سایت ادعا شده که سایت دیگر سایت جعلی است و "پکیج رویایی کسب درآمد بدون یک ریال سرمایه اولیه" اصلی و فرعی هم ظاهرا وجود دارد.
 
اما موضوع جالب در هر دو سایت وجود یک فیلم سه دقیقه است که به نوشته  این وب سایت ها، بخشی از برنامه ای تلویزیونی با عنوان "به روز" است که از شبکه 3 سیما پخش شده است و در آن شخص فروشنده "پکیج رویایی کسب درآمد بدون یک ریال سرمایه اولیه" حضور دارد. هرچند شنیدن همین سه دقیقه "مهیج" هم کافیست تا به "محتوای" این " پکیج رویایی کسب درآمد بدون یک ریال سرمایه اولیه" پی ببریم، اما یک سوال باید از تولیدکننده این برنامه پرسید:
 
آیا این تولیدکننده محترم، مجموع این سه دقیقه را یکبار هم شده واقعا از اول گوش داده اند؟ آیا نباید در گزینش افراد برای حضور در رسانه ای چنین فراگیر دقت بیشتری کرد؟ کمی در صحت این مورد تحقیق کرد؟
 
به هر حال، فاکتور اصلی در موارد اینچنینی آگاهی بخشی به جامعه است. که در این میان نقش ارگان های نظارتی بسیار زیاد است. هرچند گستردگی اینترنت شاید امکان رصد تمامی ادعاهای طرح شده را ممکن نکند، اما وقتی سایتی آرم انجمن صنفی کسب و کار اینترنتی را در صفحه اول خود قرار داده است، شکی نیست که باید نظارت و کنترل بیشتری بر محتوای چنین سایت هایی اعمال شود. تا اگر چنین وب سایت هایی محصولی به فروش می رسانند، چه قیمت آن 1000 تومان است و یا 1 میلیون تومان، بر "کیفیت محصول" و نحوه "تبلیغ" آن نظارت شود تا "ادعاهای شگفت انگیز" منجر به تطمیع افراد که آگاهی کتری دارند نشود. جدا از ضرر مالی، بی شک مهمترین آسیبی که گلد کوئست وارد کرد، آسیب به اعتماد جمعی در  جامعه بود.
نظرات 2 + ارسال نظر
ناشناس سه‌شنبه 10 شهریور 1394 ساعت 04:36

از اینا زیاده تو اینترنت

dada چهارشنبه 11 شهریور 1394 ساعت 19:05

adami ke ino mikhare, hageshe

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد