کارآفرینان هپروت: وبلاگی در نقد تب کارآفرینی در ایران

وبلاگی در نقد تب کارآفرینی در ایران

کارآفرینان هپروت: وبلاگی در نقد تب کارآفرینی در ایران

وبلاگی در نقد تب کارآفرینی در ایران

مراکز هپروت آفرین(شماره چهار): نقدی بر مراکز تولید "پدر"

پدیده تولید "پدر" برای علوم مختلف متاسفانه در سال های اخیر به شدت رواج پیدا کرده است. افراد، گروه ها و مراکزی به صورتی غیر اخلاقی سعی در خلق پدر هایی برای رشته های دانشگاهی مختلف دارند. در بسیاری از این موارد، حتی سن "پدر" خلق شده از خود "فرزند" 50 سالی کوچکتر است و یا برای پدر خلق شده "هیچ فرزندی" هنوز زاده نشده است. گاه حتی رقابت میان گروه های مختلف چنان بالا گرفته که برای فرزندی که نیست، چندین پدر شناسایی شده است. همین چند سال پیش جنجالی گسترده راجع به عکس دکتر حسابی و انیشتین بالا گرفت و در حال حاضر نیز گاهی دوباره سر بر می آورد. کسی بیشک منکر خدمات دکتر حسابی به کشور نبوده و نیست، اما گروه ها و افرادی به شکلی غیراخلاقی دستاوردها و کشفیات و روابطی را به ایشان نسبت دادند که با بر ملا شدن صحیح نبودن آنها، به چهره دکتر حسابی لطمه وارد شد و نه آن گروه ها و افراد. هرچند در موضوع دکتر حسابی، دو موضوع در قید حیات نبودن ایشان و عدم دسترسی به منابعی مثله اینترنت در سال های دور، به اغراق ها دامن زد. شکی نیست که اگر ایشان در قید حیات بودند اولین نفری که در مقابل این اغراق ها قرار می گرفت خود ایشان بودند.




اما در در سال های اخیر این اغراق ها در رشته های مختلف در مورد افراد "در قید حیات" به طور مکرر تکرار شده است و هیچ واکنشی از سوی بسیاری از "پدرخواندگان" در رد یا نقد به این فضای مسموم ابراز نشده است. گاهی حتی میان گروه های مختلف بر سر رجحان پدر یک گروه بر گروه دیگر دعواهای رسانه ای ایجاد شده است. یکی از جالبترین دعواهای رسانه ای سال های اخیر، تلاش برای یافتن "پدر" برای فرزند بازیگوشی به نام "بازاریابی" است!.  برای مثال در سایت باشگاه خبرنگاران جوان، خبر اقتصادی و یا ویوان نیوز صحبت از "یک پدر" برای علم بازاریابی شده است! و در سایت پارک بازاریابی و سایت مدیر بیز پدری دیگری برای بازاریابی معرفی شده است! در میان این دعوا، سایت دیگری دست به کشف پدر جدید و  جوانی برای بازاریابی با تغییر کوچکی در نام این "فرزند بازیگوش" کرده است!اما در هیچ کجا توضیح داده نشده است که در چه زمانی و در کجا این فرزند متولد شده است،  در حال حاضر چند سال دارد، چگونه ویژگی همخونی این پدرهای متعدد با این "فرزند بلا" بررسی و تصدیق شده است!، و و این پدرها برای فرزند خود چه کرده اند؟! یا کسی پاسخی نداده است که "علم قدیمی" چگونه پدری جوان تر از خود می تواند داشته باشد؟ یا تاکنون در کدام "مجله معتبر علمی" مقاله و یا نظریه عمده از این پدران متعدد به چاپ رسیده است؟

حال شاید بعضی بگویند که بازاریابی حرفه است و لزوما یک "بازاریاب پدر خوب" نباید مقاله چاپ شده داشته باشد، باشد! ااما نه اینکه یک "بازاریاب پدر خوب"  باید فرزندی داشته باشد؟ از زمان فارغ التحصیلی هر کدام از پدرخواندگان بازاریابی که چندان دور نیست، کدام شرکت ایرانی توانسته تحت قیمومیت یکی از این پدر ها، نه که در بازارهای اروپا یا امریکا، که در همین همسایگی ما در کشورهای حاشیه خلیج فارس یا همسایگان شمالی، به برندی بین المللی و موفق در فروش محصولات خود تبدیل شود؟ کدام محصول ایرانی را می شود در ویترین های این کشورها دید؟ در این میان اگر برخی برند ها چون مهرام در سال های اخیر نیز به موفقیت چشمگیری دست یافتند و توانسته اند در بازارهای مختلف موفق باشند، نشان از خلاقیت کارآفرینان آن دارد. شکی نیست که اگر بازاریابی پدری داشته باشد، کارآفرینان توانایی چون صاحبان معدود برندهای مشهور که حقیقتا بین المللی شده اند و یا سایر شرکت های موفق در بازاریابی می توانند  پدران  ادعایی بازاریابی به حساب بیایند.


در این زمینه دعوای یافتن پدر بازاریابی، سایت اخبار مهندسی صنایع ایران در تحقیقی شایان توجه اقدام به انتشار مطلب مفیدی با عنوان " پدر بازاریابی ایران مشخص گردید !" کرده که در ادامه می خوانیم (لینک خبر):

"به گزارش اخبار مهندسی صنایع ایران ، اولین کتاب در خصوص بازاریابی و فروش در ایران و به احتمال قوی اولین تحقیقات در زمینه بازاریابی، توسط آقای کاظم شرکت با نام هنر مغازه داری و جلب مشتری در اردیبهشت ماه 1339 به چاپ رسیده است که در سال های بعد از آن نیز تجدید چاپ شده


در مقدمه این کتاب آمده است:
«اطلاعات و پیشنهاداتی که در این کتاب به نظر می رسد ، نتیجه مطالعات و مشاهداتی است که در مدت 8 سال گذشته ضمن بررسی امور بازارداری و بازاریابی انواع کالاهای مصرفی به دست آمده است. در جریان مصاحبه های متوالی با فروشندگان و مغازه داران هنگام بررسی میزان مصرف کالاها ، پیش بینی امکانات و میزان فروش آینده آن ها اطلاعاتی به دست آمد که با تجزیه و تحلیل آن، علل اساسی کندی جریان فروش کالاها و عدم موفقیت بعضی از خرده فروش ها معلوم گردید.تنها دلیل بلانتیجه گذاشتن این اطلاعات و ننمودن راه حل و روش های اصولی برای رفع نواقص کار تا این زمان نداشتن وقت کافی بود . ولی سرانجام نویسنده موفق گردید که با استفاده از اوقات فراغت در تنظیم و تدوین نتایج مطالعات کوشیده ، مغازه داران را به نقص روش ها و وسایل فروش آگاه ساخته ، راه های عملی و کم خرج پیشنهاد نماید.

مقایسه وضع موجود مغازه داری و خرده فروشی در ایران با روش های پیشرفته متداول در کشورهای مترقی به خوبی می تواند میزان عقب افتادگی ما را در این رشته از فعالیت فروش که حساس ترین و اساسی ترین مراحل توزیع است جلوه گر سازد. بر فرد فرد اهالی کشور از تولید کننده ، فروشنده ، و مصرف کننده لازم است که در حدود امکان و توانایی از هرگونه راهنمایی مفید که بر اساس اصول صحیح باشد استفاده کرده و در رفع نواقص کار بکوشند

مطالب این کتاب با بیانی ساده نوشته شده و از به کار بردن اصطلاحات اقتصادی و بازارداری دوری جسته تا بتواند مورد استفاده عموم قرار گیرد. امید است اطلاعات و پیشنهاداتی که طی هشت سال بارها در بوته تجزیه و تحلیل آزمایش شده و اکنون در این مختصر گرد آمده بتواند برای مغازه داران مفید باشد و آنان را به بهبود روش ها و وسایل کسبی خود تشویق نماید.»

زمانی امثال مهندس عباس سحاب که جغرافی‌دان و نقشه‌نگار (کارتوگراف) برجسته ای بود و از قضا بنیان‌گذار موسسه جغرافیایی و کارتوگرافی سحاب نیز بود به عنوان "پدر" دانش نقشه‌نگاری به شیوهٔ نوین یا پروفسور کاظم معتمدنژاد را به دلیل نقشی که در تدریس آکادمیک علوم ارتباطات و روزنامه‌نگاری در ایران داشت با نام "پدر" علم ارتباطات ایران می شناختیم. امروز چه اتفاقی افتاده که پدر شدن آسان شده است؟
نظرات 1 + ارسال نظر
غضنفر چهارشنبه 11 شهریور 1394 ساعت 19:19

احتراماً به‌ سر رهگذرش .....!
خدا رحمت کند عشقی را

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد