کارآفرینان هپروت: وبلاگی در نقد تب کارآفرینی در ایران

وبلاگی در نقد تب کارآفرینی در ایران

کارآفرینان هپروت: وبلاگی در نقد تب کارآفرینی در ایران

وبلاگی در نقد تب کارآفرینی در ایران

مراکز هپروت آفرین (شماره سه):پارک علمی و فناوری دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان

قرار بود در این پست به دستاوردهای کنفرانس آی بریج بپردازیم، و اینکه تا چه میزان می تواند به فضای کارآفرینی در ایران کمک کند. اما در بین نوشتن مطلب، به فاجعه مصیبت باری در یکی از مراکز "علمی" کشور برخوردیم که در ادامه این موضوع را بررسی می کنیم. با فراهم شدن امکان  فعالیت اقتصادی با کشورهای خارجی،  حضور افراد خارج از ایران اعم از ایرانی و غیر ایرانی با هدف علمی و اقتصادی نیز بیشتر می شود. شکی نیست که حضور این افراد در صورت توانمندی منشا ثمرات مفیدی برای جامعه ما خواهد بود. اما در این میان امکان حضور افراد با هویت های تقلبی، که متاسفانه به دلایل متعددی چه درگذشته و چه در حال حاضر بسیار زیاد است. وقتی از افراد تقلبی صحبت می کنیم، از افرادی حرف می زنیم که نه چهره علمی هستند و نه اقتصادی، و به دورغ برای مخاطبان ایرانی همه چیز معرفی می شوند. در این بین دو دسته افراد قرار دارند، آنها که هیچ نیستند و با زرنگی "خودشان" خود را در هویتی تقلبی جای می دهند. تشخیص این افراد به دلایلی چون هوش این افراد، تسلط به زبان خارجی و.... سخت است. اما دسته دیگر افرادی هستند که چیزی نیستند مگر "آدم خارجی"، که  "کسانی در داخل" از آنها همه چیز می سازند. مورد دوم گناهی نابخشودنی است و اکه باید گفت  خیانت به جو دانشگاهی  کشور است. موضوع پست اینبار ما هم در مورد دسته ای از افراد نوع دوم است . پست این دفعه در مورد پارک علمی و فناوری دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان و بنیاد نخبگان زنجان است.



اما داستان از این قرا است که گویا در پارک علمی و فناوری دانشگاه تحصیلات تکمیلی در علوم پایه در شهر زنجان دوره هایی با عنوان کارگاه های active listening و نگارش ایمیل برگزار شده است. جدا از عنوان با مزه این دوره، شاید تا اینجا بتوان گفت که این دوره هم مانند بسیاری دیگر از دوره هایی است که این روزها با عناوین عجیب در حال برگزاری توسط افراد و یا مراکز خصوصی در کشور هستند. حال خبر را از سایت این دانشگاه دنبال می کنیم(لینک خبر در سایت دانشگاه):
 
"کار گاه های آموزشی خانم م. ب. از مدرسین حوزه ارتباطات در silicon valley در روز های شنبه و یکشنبه در پارک علم و فناوری دانشگاه علوم پایه برگزار شد.
در هر کارگاه به صورت متوسط 80 نفر شرکت کردند.
موضوعات کارگاه ها عبارت بودند از:
ارتباط متقابل
نگارش ایمیل
تیم سازی
active listening
طبق نظر سنجی انجام شده شرکت کنندگان رضایت 80 درصدی از دوره ها داشتند"


جدا از اتفاق عددی با مزه حضور "به طور متوسط 80 نفری" که "رضایت 80 درصدی" هم داشته باشند، بر عنوان " از مدرسین حوزه ارتباطات در سیلیکون ولی " به صورت روشنی تاکید شده است.  حال به سایت بنیاد نخبگان استان زنجان رجوع می کنیم (لینک بنیاد نخبگان استان زنجان):
 
"به اطلاع می رساند پارک علم و فناوری دانشگاه علوم پایه زنجان اقدام به برگزاری دوره های آموزشی زیر نموده است:
دوره آموزشی "تیم سازی"
مدرس: خانم میترا بهرامی – مدرس و مربی حرفه ای ارتباطات در دره سیلیکون - کالیفرنیا
زمان برگزاری: روز یکشنبه مورخ 24 خرداد از ساعت 9 تا 11
مکان برگزاری: سالن آمفی تئاتر پارک علم و فناوری دانشگاه علوم پایه زنجان
 
دوره آموزشی "ارتباط متقابل"
زمان برگزاری: روز شنبه مورخ 23 خرداد از ساعت 11 تا 13
مکان برگزاری: سالن آمفی تئاتر پارک علم و فناوری دانشگاه علوم پایه زنجان
مدرس: خانم میترا بهرامی – مدرس و مربی حرفه ای ارتباطات در دره سیلیکون - کالیفرنیا
لذا کلیه مخترعین و صاحبان شرکت های دانش بنیان دعوت می شود در این دوره ها شرکت نمایید."


همانطور که واضح است هم دانشگاه و هم بنیاد نخبگان بر معرفی مدرس دوره به عنوان "مدرس سیلیکون ولی" اصرار دارند و با این وسیله سعی کرده اند تا "مخترعین و صاحبان شرکت های دانش بنیان" به حضور در این دوره تشویق کنند.  
 
اما اتفاق جالب در متن خبر پارک علمی و فناوری زنجان اشاره به لینکی است که خود گویای تمام ماجراست. در متن خبر این پارک در جایی که این مدرس با عنوان مدرس سیلیکون ولی معرفی شده است لینکی وجود دارد به پروفایل این خانم مدرس "به ظاهر سیلیکون ولی".

""کار گاه های آموزشی خانم م. ب. از مدرسین حوزه ارتباطات در سیلیکون ولی در روز های شنبه و یکشنبه در پارک علم و فناوری دانشگاه علوم پایه برگزار شد."

که با مراجعه به آن به صفحه اینترنتی یک مدرسه برای افراد بالغ با اسم "پالو آلتو" می رسیم.

در پروفایل این خانم به روشنی نوشته شده است که ایشان "معلم زبان انگلیسی" (زبان انگیسی به عنوان زبان دوم (ELS: English as a second language) و نوشتن و ارتباط برقرار کردن به زبان انگلیسی) به دانش آموزان و سایر افراد مهاجر و یا غیر امریکایی هستند. و به وضوح نوشته شده است که ایشان دارای مدرک لیسانس زبان شناسی هستند و دوره آموزشی (غیر دانشگاهی) تدریس کردن را نیز سپری کرده اند. در هیچ کجای پروفایل ایشان در "مدرسه" افراد بالغ پالو آلتو ادعا نشده است که ایشان " مدرس و مربی حرفه ای ارتباطات در دره سیلیکون - کالیفرنیا"  انگونه که در سایت بنیاد نخبگان زنجان و دانشگاه زنجان معرفی شده اند. حتی ایشان نوشته اند که علاقه مند به تدریس زبان به "دانش آموزان و دانشجویان غیر امریکایی" هستند چرا که به ایشان امکان آشنایی با فرهنگ های دیگر و یادگیری زبان را می دهد.

یک جستجوی ساده اینترنتی با نام ایشان به زبان انگلیسی فارغ از برخی نشانی های اینترنتی که ما علاقه ای به کند و کاو در آنها نداریم و به موضوع این وبلاگ نیز مربوط نمی شود، نشان می دهد که به جز چند سایت ایرانی در هیچ کجای اینترنت نشانی از سابقه فعالیت ایشان در سیلیکون ولی و یا همکاری با موسسات تجاری دولتی و یا خصوصی و یا حتی سابقه تاسیس شرکتی در سیلیکون ولی وجود ندارد.

در مورد تعریف مدرسه بالغین نیز با یک جستجوی ساده در اینترنت می تواند دید در ایالات متحده مدرسه بالغین به مجموعه مدارسی گفته می شود که "با هدف تدریس به افرادی که مدرسه را نیمه کاره رها کرده اند یا در دوران مدرسه ناموفق بوده اند و یا بدنبال آموزش های عمومی هستند، تاسیس شده اند  ". چیزی مشابه مدارس شبانه در ایران. در سایت مدرسه بالغین پالو آلتو نیز نوشته شده است که(لینک به صفحه این مدرسه): "این مدرسه کلاس هایی را برای دانش آموزان زبان انگلیسی، خانواده ها، افراد در جستجوی کار و ...... برگزار می کند." همچنین جستجو در میان سایر معلمین این مدرسه بالغین نیز نشان می دهد که عموما یا معلمین زبان در این مدرسه فعالیت می کنند یا مهارت های دیگری همچون "نجاری (لینک)" و یا "تعقیب پرندگان (لینک)" .... به افراد تدریس می شود.



در هیچ کجای وب سایت این مدرسه برای افراد بالغ نوشته نشده است که این مدرسه یا زیر مجموعه های آن با شرکت های دولتی و یا خصوصی سیلیکون ولی همکاری دارند یا به آنها آمورش هایی چون نجاری، تعقیب پرندگان و یا زبان انگلیسی ارائه می دهند.

هرچند جستجوی اینترنتی نشان می دهد که یک ارتباط میان این مدرسه برای افراد بالغ و سیلیکون ولی وجود دارد که آن فاصله 9.1 مایلی از یک مسیر که بنا به تخمین گوگل مپ برای سفر با ماشین شخصی چیزی در حدود 15 دقیقه طول خواهد کشید و مسیر جایگزین 8.4 مایلی که برای سفر با خودرو چیزی در حدود 17 ذقیقه طول خواهد کشید!!!!! این موضوع ما را یاد صاحب شیرین زبان سوپر دریانی کنار دانشگاه شریف می اندازد، که هروقت می خواست آدرس سوپرمارکت خود را به مشتریانش بدهد، آدرس دانشگاه شریف را می داد و می گفت سوپر دریانی دانشگاه شریف!



شکی نیست که حضور و تدریس افراد متخصص که تجربه فعالیت در دانشگاه ها و مراکز علمی اقتصادی معتبر خارجی را داشته باشند منشاء ثمر برای کشور خواهد بود. در این میان حضور افرادی که به زبان فارسی تسلط داشته و یا ایرانیان موفق مهاجر به خاطر آسانی برقرار کردن ارتباط با مخاطبان خود تاثیر بیشتری خواهد داشت. اما آفتی که این موضوع با خود به همراه دارد، سودجویی و تقلب برخی افراد و مراکز است که خود یا مهمانان خود را با عناوین "دروغین و تقلبی" به جوانان مشتاق معرفی می کنند. این امر شاید در مراکز خصوصی قابل پیشگیری نباشد، اما آیا واحدهای دانشگاهی و علمی مانند مورد پارک علمی و فناوری دانشگاه تحصیلات تکمیلی در علوم پایه زنجان (لینک) و بنیاد نخبگان استان زنجان (لینک)، که از بودجه دولتی استفاده می کنند نیازی به چنین "تقلب هایی" دارند تا وظایف مشخص خود را انجام دهند؟

حال پرسش اصلی این است، آیا کسی در این دو مرکز توانایی حداقلی زبان انگلیسی برای خواندن پروفایلی که خود در معرفی "مدرس سیلیکون ولی" اعلام کرده اند را نداشته اند یا چون به فکر دستاورد بوده اند همه چیز را فدا کرده اند؟ آیا دورغ گفتن و تقلب در مرکزی که از بودجه دولتی استفاده می کند مجاز است؟

به نظر می رسد که مدیران  این پارک فکر می کنند سیلیکون ولی  چیزی مثله یک ساختمان چند طبقه است که مدرسی دارد و می شود کسی را به عنوان مدرس در این ساختمان که حتما اسمش را سیلیکون ولی گذاشته اند به جوانان و یا به قول  سایت بنیاد نخبگان به " کلیه مخترعین و صاحبان شرکت های دانش بنیان " فروخت و پولی و اعتباری کسب کرد.

نکته جالب تر این است که این خانم در چند جای کوچک خصوصی غیر دانشگاهی دیگر نیز دست به برگزاری دوره کرده و در هیچ کجا چنین ادعایی که مدرس سیلیکون ولی است انجام نداده است. از این بابت به نظر می رسد دانشگاه زنجان و پارک آن و بنیاد نخبگان  زنجان به دنبال مقصودی از اعلام نام این خانم با مسئولیت مورد ادعا داشته اند. چنان که از پروفایل مسئول پارک علمی فناوری (لینک) به نظر می رسد ایشان به زبان انگلیسی تسلط داشته، و تردیدی نیست که از سوابق این خانم و یا حداقل محتوای لینکی که در سایت خود قرار داده اند با خبرند. اما چرا دروغ؟  آیا این موضوع انقدر اهمیت دارد که کسی را به دروغ مدرس سیلیکون ولی معرفی کنیم، هرچند ایشان می تواند "یک معلم زبان" خوب باشند، مثله هزاران هزار معلم زبان خوب داخلی در ایران، و هم تجربه سالیان زندگی در کشوری دیگر در بسیاری از زمینه ها می تواند شنیدنی باشد.برای همه ما هم واجب است تا زبان انگلیسی را خوب یاد بگیریم. اما چرا باید یک معلم زبان را در موضوعی نامرتبط برای سخنرانی به دانشگاهی دولتی دعوت کرد، و از همه بدتر به دروغ او را "مدرس ارتباطات سیلیکون ولی" معرفی کنیم و تبلیغ هم بکنیم؟

اما آیا رئیس این دانشگاه در خود احساس وظیفه ای در قبال بررسی وضعیت عملکرد واحد تابعه خود می کند؟ آیا رئیس دانشگاهی دولتی، زبان انگلیسی می داند؟ اگر می دانند، آیا  اهمیتی به اعتبار ملی و نظام دانشگاهی ایران با دعوت از این افرد می دهد؟
 
رئیس سازمان نخبگان  آیا اولویت و اهمیتی به این موضوع می دهد؟ آیا ایشان می داند چه وظیفه سنگینی بر عهده ایشان است؟ آیا این کار صحیحی است که فردی را که هیچ سابقه مرتبطی ندارد به عنوان مدرس سیلیکون ولی به دانشجویان معرفی کرد؟
 
مدیر پارک علمی فناوری این دانشگاه می داند فریب جوانان برای هیچ می تواند چه عواقبی داشته باشد؟ ایشان می داند اصلا چه مسئولیتی سختی به دوش دارند؟ ایشان که زبان انگلیسی می دانند، حتما دیده اند که سخنران دعوت شده  ایشان "معلم زبان انگلیسی با مدرک لیسانس است" هستند و اما چرا با عنوان "مدرس ارتباطات سیلیکون" ولی ایشان را معرفی می کند؟ به غیر از مسائل حقوقی تقلب و جعل عنوان،  به چه دلیل دانشگاه و دانشجویان ایرانی  را باید فریب داد؟ چرا باید چهره دانشگاه های دولتی را خراب کردو پرا بودجه دولتی و اعتبار مراکز علمی کشور باید بازیچه دست فرصت طلبی شود؟
  
ما مردمان خوبی هستیم، با هم کمی خوبیم، با خارجی ها خیلی خوبیم. خوبه که خوبیم. نشان می دهیم که آنقدرها هم بد نیستیم. اما با هرکسی که از خارج آمده و ادعای دروغ کرد، نباید خوب باشیم. نباید کسی را به صرف اینکه در جایی غیر از ایران زندگی کرده است بالا ببریم و به دروغ دانشمند و عالم معرفی کنیم. اگر این اتفاق در مرکزی خصوصی می افتاد، می شد گفت که دلایل تجاری و پول و ..... باعث این موضوع شده است. اما از یک مرکز دولتی و دانشگاهی نه تنها این موضوع پذیرفتنی نیست که بی مسئولیتی و چیزی شبیه خیانت است.

یا حق!
نظرات 18 + ارسال نظر
حسنی یکشنبه 8 شهریور 1394 ساعت 12:09

اتفاق عجیبی نیست. تو این دانشگاه فقط دکتر ثبوتی کار میکنه نتیجه‌اش هم این میشه دیگه

علی دوشنبه 9 شهریور 1394 ساعت 15:02

این دانشگاه ما خیلی وقته کارش تمام شده.

صبا دوشنبه 9 شهریور 1394 ساعت 17:13

خیلی از هم دوره ای های من رفتن علوم پایه الان پشیمونن. موقع انتخاب رشته فوق می تونستن جاهای دیگه برن اما خیلیا می گفتن اینجا خوبه، همشون پشیمونن از اینکه رفتن علوم پایه.

mehdi mohhebi سه‌شنبه 10 شهریور 1394 ساعت 03:08

بابا اینا خیلی باحالن، با این میترا بهرامی بازم دوره گذاشتن :) اینم لینکش:
http://technopark.ir/Fa/Pages/News/10021
یکی حالیشون کنه. چه خبره تو این دانشگاه :(

mehdi mohebbi سه‌شنبه 10 شهریور 1394 ساعت 03:21

باید اون یکی همکار این خانم بهرامی رو که اسمش آقای دودر و پرنده باز رو هم دعوت کنند تو دانشگاه برای باره بعد

دانشجو سه‌شنبه 10 شهریور 1394 ساعت 04:34

علوم پایه از وقتی ثبوتی رفت به مرور تبدیل شد به یک دانشگاه متوسط. با این اوضاع باید منتظر یک دانشگاه افتضاح بود. حیف

اجمدرضا سه‌شنبه 10 شهریور 1394 ساعت 05:55

باعثه تعجبه وزارت علوم چرا نظارتی به برگزاری این تیپ کلاسها تو دانشگاهها نمی کند؟

ناشناس سه‌شنبه 10 شهریور 1394 ساعت 05:57

سارا متالوژی سه‌شنبه 10 شهریور 1394 ساعت 06:00

دانشگاه شهرستانه، وزارت علوم هم ظاهرا خواب. اگر کاری از دست کسی میامد، اول پایان نامه فروش های انقلاب را جمع می کردند.

حسین قهقائی سه‌شنبه 10 شهریور 1394 ساعت 06:03

@ مهدی محبی ما خاستار حضور استاد دودر پرنده باز در دانشگاه زنجان هستیم همین الان

پدرام سه‌شنبه 10 شهریور 1394 ساعت 15:18

همان بهتر که پروفسور ثبوتی کنار رفت. دور دور بر و بچه ها است

سعیدی سه‌شنبه 10 شهریور 1394 ساعت 15:21

دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان، از زمان دولت قبلی، بدون رئیس اداره می‌شود! بعد از دکتر ثبوتی، دکتر خدابخش سرپرست بود و بعد هم دکتر خالصی فرد باز هم سرپرست شد! آخرش هم همین است

Sadri سه‌شنبه 10 شهریور 1394 ساعت 15:48

عجب دانشگاهیه این دانشگاه زنجان ماجرای چند سال پیش که یادتون هست !!!!! خدا به خیر کناد عاقبتمان را

Sadri سه‌شنبه 10 شهریور 1394 ساعت 15:49

قبلنا میخواستن بگن یکی با شخصیت و باکلاس و تحصیل کردست میگفتن استاد دانشگاهه....یادش بخیر!!! :))))

رسولی سه‌شنبه 10 شهریور 1394 ساعت 15:57

چه شخص یا ارگانی به این خانم مجوز فعالیت داده است؟

HABIB سه‌شنبه 10 شهریور 1394 ساعت 16:28

تو تحریم از چین کالای بنجل وارد می کردیم، بعد توافق هم انگار قرار باید از امریکا و اروپا آدم بنجل وارد کنیم.

banoo چهارشنبه 11 شهریور 1394 ساعت 19:04

جای تاسفه که مرد مو دارند ابله فرض میکنند

Little Advicer دوشنبه 2 آذر 1394 ساعت 17:05 http://littleadvicer.blog.ir

واقعا چی میشه گفت ! همه جا دیگه اینطوری شده فقط اینجا نیست :(
کاشکی دولت یک کمی هم به وضع دانشگاه ها رسیدگی کنه ... آدم دیگه میمونه که چه رشته ای بره که آینده دار باشه نه مثل این بیچاره ها به این فلاکت بیوفته واقعا جای تاسف داره ...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد